Spring til indhold

Test af kørelys på cyklen

Et forskningsprojekt på Aalborg Universitet tester effekten af kørelys på cyklen. Meld dig som deltager!

11.000 cyklister kommer hvert år til skade i trafikken. Det er alt for mange. Derfor hjælper Odense Kommune nu Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet med at finde deltagere til et forskningsprojekt, der skal undersøge, om kørelys på cyklen kan reducere antallet af cykelulykker. Kørelys er lys, der lyser konstant hele døgnet, når der cykles, ligesom vi kender det fra bilerne.

 

Hjælp os med at blive klogere på cyklisters sikkerhed

Der skal findes 4000 cyklister, som vil deltage i forskningsprojektet. Halvdelen af deltagerne skal køre med kørelys på cyklen i et år, mens den anden halvdel skal fungere som kontrolgruppe. Ved at sammenligne antallet af ulykker i de to grupper vil forskningsgruppen måle effekten af kørelys på cyklen.

Meld dig som deltager!

 

For at deltage i forskningsprojektet skal du være mindst 15 år og cykle jævnligt. Du må ikke allerede have permanent kørelys på cyklen. Permanent kørelys er lys, der lyser konstant, når du kører - det blinker ikke, eller går ud når du holder stille. Du må gerne have blinkende magnetlygter på din cykel.

Cyklister på elcykel, mountainbike eller cykel med navdynamo er desværre udelukket fra at deltage.

Cyklister fra hele landet kan melde sig som deltagere. I samarbejdskommunerne, som foruden Odense er Aarhus og Aalborg, vil der blive oprettet udleveringssteder og hjælp til montering af de cykellygter, der skal testes i forsøget.

 

Udlevering af cykellygter - Odense

19. oktober kl. 14-18
Folkebo Cykler 
Hjallesevej 203 

 

20. oktober kl. 7-11
Bent Jørgensens Eftf. 
Albanigade 61

 

Der er også muligt at få tilsendt lygterne og selv montere dem. Det er firmaet Reelight, der producerer og stiller de nye cykellygter med kørelys til rådighed for undersøgelsen.

 

Bedre synlighed – færre ulykker

For 15 år siden undersøgte Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet det dengang nye cykellys, der blinker, så snart cyklen er i bevægelse. Denne form for cykellys evaluerede Trafikforskningsgruppen i et tilsvarende forskningsprojekt. Her påviste de markant færre ulykker for cyklister, der kørte med det blinkende lys. 


En lang række forskningsprojekter i både Danmark og udlandet har vist, at cyklisters synlighed betyder rigtig meget for sikkerheden, og skal vi have færre ulykker mellem cyklister og biler, er det vigtigt, at cyklisterne selv tager ansvar og bliver mere synlige fx med kørelys.

 

Se mere om projektet på Aalborg Universitets hjemmeside