Spring til indhold

Rap i Trafikken

Som en del af projektet Cykelglad Børnehus har Odense Kommune den årligt tilbagevendende kampagne Rap i Trafikken, der sætter fokus på gode transportvaner.

Kampagnen Rap i trafikken løber hvert år i juni måned og sætter fokus på børnenes transportvaner.

 

Rap i trafikken er en simpel kampagne med en plakat, klistermærker og besøg af cykelmaskotten Cykel Anton.

 

Når børn og forældre ankommer til børnehuset hver morgen igennem kampagnens to uger, sætter de sammen et klistermærke på plakaten ud for dagens transportmiddel. Som dagene går, bliver det tydeligt, om mange ankommer til fods, på cykel, med kollektiv transport eller i bil.

 

Rap i Trafikken giver anledning til gode forældresnakke i garderoben om transportvaner og børnene inspirerer hinanden og deres voksne til at bruge aktiv transport til børnehuset.

 

Børnehusene får også besøg af Odenses maskot Cykel Anton i løbet af kampagneperioden. Han deler klistermærker ud til børnene og får en god snak om børnenes begejstring for cykler og deres cykeloplevelser.

 

Børnehuse benytter også kampagnen til at lave cykellege og komme på cykelture i nærområdet, så der kommer gang i de tohjulede i hele Odense.

 

Alle børnehuse, der deltager i Cykelglad Børnehus i Odense, modtager en invitation til at deltage i løbet af foråret.

 

Vindere fra 2024

Vinderne blev fundet blandt de deltagende børnehuse, hvor forældre og børn var bedst til at sætte klistermærker på hver morgen.

 

Ørbækparken Børnehus vandt tre nye løbecykler, mens tre børnehuse vandt gavekort til Cykelhandleren til indkøb af nyt udstyr til børnehuset:

 

  • Den Magiske Gryde
  • Egebæk Børnehus
  • Rising Børnehus

Flot indsats af de vindende børnehuse, men også af alle de andre deltagende børnehuse!

 

Rundt lyseblåt klistermærke med Cykel-Anton. Maskotten er en tegnet gul and med en halv æggeskal som cykelhjelm. Cykler på en grøn cykel og vinker.

 

By- og Kulturforvaltningen